2020. november 21., szombat

Az MLM átverés? Az MLM piramisjáték?




Részlet a "The Office" c. vígjátékból.



Sajnos életem folyamán többször előfordult, hogy olyan ismerőst sikerült valami MLM cégnek behálóznia, aki egyébként normális, de legfőképpen racionális életet élt. Pedig egy MLM-be belépni akkor, amikor már toboroznak teljes és totális anyagi ráfizetés. Duplán elkeserítő, amikor ráadásul mellé állítod, hogy ehelyett mit lehetett volna kezdeni a belefeccölt pénzzel / energiával.

Beszéljünk egy kicsit az MLM cégekről. Itthon is jó néhányat lehet találni: Amway, Herbalife, Nu Skin, ACN, doTerra, YoungLiving, Farmasi, stb. Elég ha csak belépsz egy "édesanyás" facebook csoportba, és bedobod a témát, hogy tud-e valaki valami jó "fogyikapszulát", vagy "otthonról végezhető munkát".

Ezen cégek jellemzője, hogy direkt marketing tevékenységet folytatnak, azaz általában nem lehet a termékeiket "normális" boltokban megvásárolni, hanem csak közvetítőn keresztül, aki ezért jutalékot kap.
Eddig OK, ebben nincsen semmi rossz.

Ha felhozod egy MLM-es üzletkötőnek az általuk megvetett "piramisjáték" szót az azonnal védekező állásba lép és a következőket fogja mondani:

- Egy hagyományos cég felépítése is piramis szerű, hiszen egy vezérigazgató van, néhány vezető, és többszáz dolgozó. Pont mint a piramis.

- Egy hagyományos cégnél lehetőséged sincs arra, hogy saját munkád befektetésével annyit vagy többet keress, mint a főnök. Bezzeg itt.

- Nem lehet piramisjáték, hiszen termékeket árulunk


Mindegyik pontban igazuk van. Csak éppen nem ez a lényeg. A kutya ott van elásva, hogy az MLM-eknek igazából egyetlen terméke van, függetlenül attól, hogy mi a cég neve, és mit árulnak.

A LEHETŐSÉG

Ennyi. Ez a termékük. Mindegy, hogy a webshopjukban hányszáz féle krém, kapszula, vagy utazási ajánlat található. Mindegy, hogy milyen rég óta vannak a piacon, vagy akár melyik tőzsdén lehet megvenni a részvényüket. A termék maga "a lehetőség".

De hogy is van ez?


Gondoljuk végig, hogy általában hogy talál rá az emberre egy MLM? Arckrémet keresel, és szembejön veled a boltban? Nem igazán. Leginkább úgy, hogy egy ismerősöd vagy családtagod előhozza ezt a remek - dobpergés - lehetőséget a derült égből.
A lényeg pedig ez: Ha te belépsz, akkor lehetőséged lesz embereket beléptetni.

Még egyszer, hangosabban:

Ha belépsz, lehetőséged lesz embereket beléptetni. Akiknek lehetősége lesz embereket beléptetni. Akiknek szintén lehetősége lesz embereket beléptetni. És így tovább. A termék csak körítés.

Ez önmagában nem számít. A lényeg a következő:

Egy MLM-be sokszor ingyen be lehet lépni, de ahhoz, hogy jogosult legyél jutalékra havonta el kell költened egy minimum összeget. Pl. Havi 100 Eurót, azaz ca. 35 ezer forintot. Ha ez nincs meg, akkor hiába hoztál be 200 embert, nem kapsz egy fillért se.

Látod már hova tart ez az egész?

Egy ember megkörnyékez téged, hogy szállj be ebbe a remek üzletbe. Jutalékot csak akkor kapsz, ha elköltesz havi 33 ezer forintot. Ok, beszállsz.
Következő héten te is nekiindulsz, hogy beszervezz 5 embert, akinek szintén a lehetőség-et adod el (nem a terméket, az csak körítés). Nekik is kötelező a havi 33 ezer forintos havi költés ahhoz, hogy egyáltalán kapjanak jutalékot. Mindenki aki a pénzkeresés reményében száll be, csak akkor kap egyetlen fillért is, ha vásárol. Ezzel biztosítja az anyacég azt, hogy legyen forgalom, és meglegyen a felsőbb szinteken a jutalék.

Ha ezt felhozod a veterán MLM-esnek azonnal válaszol:
"Ez a minimum nagyon csekély összeg, ennyit amúgy is elköltene ilyesféle termékekre"
"Más üzletbe is kell pénzt fektetni ahhoz, hogy nyereséget termeljen"

Egy MLM cégnek lehetnek jó termékei, de a legtöbb esetben hasonló minőségű terméket ennek az árnak a töredékéért is meg lehet venni. Az MLM-es a magas árat a minőséggel indokolja, holott a legtöbb esetben a jutalék kitermelése miatt van rá szükség.
De még ez is belefér, hiszen a magas ár önmagában nagyon relatív, nehéz megmondani hogy mi mennyit ér ha az emberek így is megveszik.

A probléma ott van, hogy az MLM-es cégek rendszerint nem teszik közzé, hogy az árbevételük mekkora része származik a kötelező minimum vásárlásokból, hogy valaki kaphasson jutalékot. Hiszen neked, mint friss befektető ez lenne a lényeg. A legfőbb kérdés amit fel kell tenned ha viszonteladói üzletbe szeretnél fogni a következő:

"Mennyire piacképes a termék, van-e rá igény?"

És itt sajnos elvérzik a dolog. Hiszen az anyacég csak a szuper magas értékesítési mutatókat adja meg (ha egyáltalán megad valamit), arról már nem szól a fáma, hogy ennek a java része lehet hogy csak belső fogyasztás amiatt, hogy egyáltalán jutalékra legyen jogosult az ember! És ha belső fogyasztás a java, akkor vért fogsz izzadni mire el adsz egy nyamvadt akármit mert az MLM-es körön kívül kutyát se érdekli a terméked.

Emiatt pedig nagyon hamar rájön a friss MLM-es, hogy a nagy pénz nem a krém eladása után kapott 10-20%-os jutalékban van, hanem abban, hogy ha valakit behoz a rendszerbe, aki megveszi a havi kötelező kvótát annak reményében, hogy jutalékot kapjon. Hiszen a kötelező költés tartja életben az egész rendszert, és új tagok toborzása nélkül felsülnek akik utoljára léptek be.

 Hogy pontosabban is megérthessük nézhetünk konkrét számokat is. Néhány éve ugyanis kötelező a direkt marketinges cégek számára, hogy közzétegyék a viszonteladók által elért árbevételt.

Lássunk egy példát.

Nu Skin:

https://www.nuskin.com/content/dam/eu-library/CompPlanExtended/DCS/distributor_compensation_summary-all-EMEA.pdf

A Nu skin a 2017-es évben az EMEA (Európa, közel kelet és Afrika) régióra azt jelentette, hogy az aktív viszonteladók közel 90%-a nem szerzett egy kanyi vasat sem. Aktív viszonteladó az, aki az elmúlt 3 hónapban vásárolt. A baki hogy ez egy éves jelentés! 9 hónapról nem adnak meg adatot.
Magyarul nincs benne az, aki 8 hónapig próbálkozott, közben elköltötte a havi minimumokat, de nem keresett eleget hogy folytassa az üzletét.

4,41% átlagosan havi 35 dollár, azaz kb. 10 ezer forint árbevételt szerzett
1,74% átalosan havi 90 dollár, azaz kb. 25 ezer forint árbevételt szerzett
2,37% átlagosan havi 408 dollár, azaz kb 116 ezer forint árbevételt szerzett
A maradék ca. 1,5% osztozik a magasabb árbevételeken.

100 aktív viszonteladóból csak 10-nek volt árbevétele.

Az árbevétel szó pedig azért van kiemelve, mert a jelentés valóban csak azt nézi, hogy mennyi pénzt fizetett ki a viszonteladónak. Tehát nem a nyereséget hanem a befolyt pénzt! A jelentést idézve:


Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ezek a számok nem tükrözik az Üzletépítő által generált profitot, mivel nem tartalmazzák az Üzletépítő részéről az üzleti promócióba befektetett összeget, sem a kiskereskedelmi értékesítési árrésből származó profitot! Az oszlopban feltüntetett, évesített átlagolt üzletépítői jutalékbevétel nem más, mint egyszerűen az átlagolt havi jutalékösszeg tizenkettővel megszorozva.


Ha abból indulunk ki, hogy az üzletkötők azért vannak itt, mert pénzt akarnak keresni, és csak a minimum rendelést hajtják végre ami körülbelül havi 30 ezer forint, akkor az üzletkötők 95%-a még ca. 10 ezer forint veszteségbe van! 100 emberből 95 veszteséges a Nu Skin saját jelentése alapján. A 96. és 97-edik üzletkötő lehet kb. nullán. És ebben nincs benne a ráfordított idő, üzemanyag, járulékos költségek, stb. Márpedig ha ezt üzletnek, és jövedelem forrásnak állítják be, akkor bizony a könyvelést is ugyanúgy kell végezni.
Bevétel - kiadás = profit.

Magyarul 100 emberből 97 jobban járt volna, ha nem is lép be.
Ha hozzá vesszük, hogy csak az "aktív" üzletkötőket vette figyelembe a jelentés, még rosszabb a helyzet.

Szegény "vállalkozók" akkor is jobban jártak volna, ha 30 ezer forint értékben árút vesznek az aliexpressről, és megpróbálják eladni a vaterán, ebayen, vagy akár a piacon standolva. Szinte biztos vagyok benne, hogy 100-ból több jönne ki nullára mint 3 vagy 4.

Egy MLM-es meg akarja védeni az álláspontját, és azt mondja, hogy a normális munkahelyek kizsákmányolóak tudnak lenni, nem elég a fizetés, abból nem lehet kijönni. Ez lehet, hogy igaz. Ugyanakkor minden munkahely köteles legalább minimálbért fizetni. Tehát 100 emberből 100 pénzt fog keresni, nem úgy mint itt, ahol 100 emberből az első 97 nullán, vagy negatívban lesz!


Továbbá. Az MLM-esek heppje, hogy a munkahely az ördögtől való, mert csak a főnököt gazdagítod.
A jelentés alapján a közel 90 ezer aktív viszonteladóból csak 36 Blue Diamond Executive van, ami a legfelsőbb kategória.
A Blue Diamond Executive átlagosan évi 288 060 dollárt árbevételt szerzett.
Az összes többi jutalékra jogosult szint együttvéve pedig 202 440 dollárt.

Tehát miről is beszélünk? Egy "vezető" ennél a cégnél többet keres mint az összes többi kategóriából egy-egy dolgozó együttvéve. Pont. Ha a sima munkahelyben ez lenézendő, akkor itt minek kéne nevezni?

Javaslom, hogy aki MLM üzleten töri a fejét, az a google, de első sorban inkább az őt megkörnyékező "üzletkötőtől" kérje el az éves üzletkötői jutalékokra vonatkozó jelentést. Angolul valami ilyesmire kellene a googleban rákeresni:

"Distributor compensation summary" + cégnév
cégnév + "income disclosure"

vagy ezen logika mentén egyéb variációk.

Ezen kívül gondolja át, hogy mivel jár a havi kötelező minimális rendelés. Nézze meg vaterán milyen áron mennek a cég termékei, keressen rá a neten. Garázsban plafonig pakolt dobozok, telis tele MLM-es termékekkel, mert minden hónapban vásárolni kellett, hogy legyen jutalék. Egy MLM nem törődik vele, hogy a piacot adott esetben elárasztják ugyanazzal a termékkel, hiszen bárki bármikor beléphet, de a jutalékért kötelező vásárlási kvóta van.

A "passzív jövedelem" is gyakran kulcsszó ezeknél a cégeknél. Az alapítóknak, és szűk körüknek valóban az lehet. De én még nem láttam olyan mlm-est, aki nem rohangálna mint a mérgezett egér bemutatóról bemutatóra, vagy nyomkodná a telefonját non-stop potenciális érdeklődőket hajkurászva a facebookon. Ez melyik értelmezés szerint passzív?

2020-as években divat lett, hogy beleszőtték a "dolgozz bárhonnan" és a "jövedelem kiegészítés" mottót a marketing anyagukba, mert rájöttek, hogy a korábban használt kifejezések esetén a potenciális új jelölt azonnal MLM/Piramisjátékra asszociál.
De ez ne tévesszen meg senkit, még ha a módszerek változtak is, a lényege ugyanaz maradt.


Senkinek se legyen illúziója afelől, hogy milyen esélyekkel indul ha MLM-be akar lépni. A cégek saját jelentése ugyanis jó támpont arra, hogy mi a várható bevétel.


Végszóként pedig még egyszer megismétlem:

Aki MLM-be lép, vezessen pontos könyvelést. Minden egyes forint kiadást és bevételt vezessen, tartsa nyilván akár kockás füzetben. Mennyi üzemanyag ment el ügyfél látogatásra, Hány terméket kellett venni "bemutatásra". Mennyi idő ment rá arra, hogy megpróbáljon profitot szerezni az adott MLM rendszerében.
Ha ez egy vállalkozás, akkor igenis kezelje vállalkozásként, függetlenül attól, hogy "piramisjáték" jelzővel illeti valaki az adott céget, vagy sem.

Pár hónap után pedig összegezzen!

1. Miből jött a jövedelem java? Termék eladásokból, vagy emberek beszervezéséből? Ha emberek beszervezéséből, akkor jó eséllyel a beszervezett ember is leginkább ebből fog tudni pénzt keresni, piramis szerű látszatot keltve.
2. Mennyit költött az üzletére?
3. Mennyi bevétele volt az üzletéből?
4. Mennyi időt töltött az üzletével?

A négyes pont különösen fontos. Ugyanis miután megvan a Bevétel - Kiadás meg lehet nézni, hogy ezt leosztva a ráfordított idővel ez a Burger Kingben kapható órabérnél több, vagy kevesebb. 

2018-ban egy átlagos Burger King dolgozó fizetése bruttó 340 253 forint körül alakult. (napi.hu)


Mindenki vonja le a maga következtetését. Sok sikert.








3 megjegyzés:

  1. Ez az egész egy negatív szemszögből van megvilágítva, szerintem...Dolgozni azért az MLM ben is kell. Azután lesz passzív jövedelem... És nem kell mindenhol óriási csomagokat venni.. a szerződésekben más van leírva.. ha mégis megveszi akkor az nem a rendszer hibája.. Ha egy terméket sem vesz soha akkor hogyan akar tapasztalatot szerezni? Mármint aki keresni akar vele.. Inkább a gond nagyobbik része az hogy nem tudják hogyan kell..nem mondják-tanítják meg rá, mert ők sem tudják, nekik sem mutatták.. ja .. igy nem is fog menni. Egyszóval sok az aki feladja , vagy eleve nem alkalmas rá.. ja.. orvos sem vagy pilóta sem lehet mindenki...

    VálaszTörlés
  2. Ez az egész egy negatív szemszögből van megvilágítva, szerintem...Dolgozni azért az MLM ben is kell. Azután lesz passzív jövedelem... És nem kell mindenhol óriási csomagokat venni.. a szerződésekben más van leírvva.. ha mégis megveszi akkor az nem a rendszer hibája.. Ha egy terméket sem vesz soha akkor hogyan akar tapasztalatot szerezni? Mármint aki keresni akar vele.. Inkább a gond nagyobbik része az hogy nem tudják hogyan kell..nem mondják-tanítják meg rá, mert ők sem tudják, nekik sem mutatták.. ja .. igy nem is fog menni. Egyszóval sok az aki feladja , vagy eleve nem alkalmas rá.. ja.. orvos sem vagy pilóta sem lehet mindenki...

    VálaszTörlés
  3. bsebi, a cikk nem erről szól. Hanem arról, hogy aki egy ilyen "üzletbe" lép, annak extra mértékű nehézségekkel kell számolnia azon túl, ami egy vállalkozás felépítésével jár.
    Leegyszerűsítve: Ha az összes szomszédod is ugyanazt az MLM-et árulja, mint Te, akkor mégis kinek fogsz eladni?

    Aki MLM-be lép, az vezesse pontosan a könyvelését és rá fog jönni, hogy ráfizetéses. Nem lehet termék eladásból nemhogy passzív, de semmilyen életmegváltó jövedelmet szerezni a cégek SAJÁT statisztikája szerint.

    Ezek objektív számok, hiszen a cégek teszik közzé. 100-ból 90-95 ember veszít. Ennyi.

    VálaszTörlés